6 ianuarie 2008

A vulgar display of power and wealth in places where men continue to die from hunger and thirst



Titlul nu-mi apartine. E descrierea pe care ziarul Vaticanului o face raliului Paris-Dakar.

Poza imi apartine. Am facut-o pe 1 ianuarie, cand ma intorceam calare pe camila din tabara de corturi dintre dune. infatiseaza tabara pregatita de organizatorii raliului pentru etapa care urma sa includa Erg Chebbi.

Iata faptele:
- Pe 24 Decembrie, agentiile de presa anunta ca 5 turisti francezi au fost impuscati in Mauritania; 4 au murit (3 copii), iar unul a supravietuit, dar e in stare grava;


- Cei 5 erau in vacanta, se oprisera pe marginea drumului pentru un picnic, moment in care au fost abordati de un individ care le-a cerut bani;


- Individul le-a luat banii, apoi i-a ciuruit; regretabil; Dumnezeu sa-i ierte.


- Timp de 10 zile se discuta, se ancheteaza si se speculeaza pe marginea crimei;


- In acest timp, guvernul francez, in loc sa ne spuna ce dracului s-a intamplat, incepe sa teasa legaturi intre crima din ajunul Craciunului si niste factiuni teroriste din Mauritania;


- Intre timp, aflam ca n-a fost un singur criminal, ci trei; se suspecteaza ca cei trei ar fi membri ai unei celule Al-Qaeda.


- Pe 4 ianuarie, la 11 zile dupa incident, ASO, organizatorul competitiei, isi anunta decizia de a anula editia 2008 a competitiei, sustinand ca a fost sfatuita in acest sens de chiar autoritatile franceze


- ASO isi motiveaza hotararea facand o legatura intre evenimentul din 24 decembrie si existenta unei celule Al-Quaeda in Mauritania; apoi ii face cu ou si cu otet pe teroristii care au zadarnicit lunile de munca si de pregatiri;


- ASO precizeaza ca e preocupata de siguranta tuturor celor implicati in competitie, incepand cu populatia din tarile tranzitate si continuand cu participanti, jurnalisti, etc.

Ce cred/stiu eu:
- Raliul Paris-Dakar ucide in fiecare an oameni si animale. Am avut ocazia sa conduc pe o portiune din raliu si va pot spune cu mana pe inima ca, daca alergi cu 120 de kilometri printr-un sat african, e imposibil sa nu omori pe cineva.

- Pierderile de vieti omenesti sunt trecute la "si altele"; majoritatea tarilor traversate sunt printre cele mai sarace din lume si raliul e o gura de oxigen pentru guvernele acestor tari;

- Cu toate astea, unele state au interzis organizatorilor sa le tranziteze; din acest motiv, raliul se reruteaza la fiecare cativa ani;

- Sponsorii competitiei constituie sau sustin ONG-urile locale cu sume de bani neglijabile, dar care pot face diferenta dintre viata si moarte;

- Raliul Paris - Dakar e competitia copiilor cu bani care n-au ce face acasa; unii dintre ei mor sau trag spaime surori cu moartea, dar competitia continua; pentru ca sunt prea multi bani in joc ca sa se poata opri;

- Ce s-a petrecut in Mauritania a fost o crima faptuita de unul sau mai multi talhari. Nu un act terorist. Cel putin asa ne spune bunul simt.

- Mi se pare o lasitate periculoasa sa aratam sperietoarea Al Qaeda ori de cate ori nu ne putem asuma raspunderea pentru lacomia noastra si pentru crimele care decurg din ea.

- Moartea atator copii malinezi, senegalezi sau mauritanieni n-a oprit raliul. L-a oprit moartea a 3 copii francezi. Nu e drept.
- Cum nu e drept sa moara mereu niste copii pentru ca oamenii mari sa se opreasca.

3 pareri:

Anonim spunea...

Oare Vaticanul este la curent cu faptul ca Vulgar display of power este un celebru album al trupei de muzica usoara Pantera?:)

iulian traşă spunea...

hai bre in tara ca te asteapta pisicile :)
auzi? din cate stiu eu, nu exista bani seriosi bagati in competitia asta. nu au de castigat prea mult nici guvernele tarilor in care se desfasoara si nici participantii - premiile fiind unele mai mult simbolice. singurii care au de castigat serios din poveste sunt producatorii de masini/marci in urma victoriilor repurtate. si poate ceva bani din drepturile de televiziune si publicitatea ce decurge...

iulian traşă spunea...

aaa, stiu un roman care a participat anul asta. ma rog, mult spus participat... nu-i copil de bani gata, e foarte pasionat de masini si a facut eforturi serioase sa-si suporte cheltuielile. si cred ca o sa aiba ceva probleme, la intoarcerea in tara, din partea sponsorilor care asteptau participarea...